Natur

Natur
Vattenfallet i Munka Ljungby. Har ni svårt för att lämna kommentar så mejla mej istället plato@telia.com

torsdag 1 september 2016

Fiske tur till Börtnan 2016

24/8 kl 20,30 startade Jag, Gay o Lennart vår resa till Börtnan i Jämtland.
Vi hade ca 100 mil framför oss som borde ta 11-12 timmar.
Natt fika i Noppikoski

Nu är vi framme och tar lite frukost

Första fisket blev vid Källstaströmmen och här är min första fisk, en Harr

Källstaströmmen

Källstaströmmen nerströms där står Lennart

Fiskekorten löste vi hos Eriksson i Börtnan, hon hade ont om kort
så det blev två på ett.

Gays första som ska rökas och avnjutas

Även dessa två som jag tog

Dag o Lennart tar igen sej i vindskyddet nästan mittemot Galån

så här svinigt såg det ut där,
konstigt att folk inte kan ta skiten med hem

Nu fick även jag en kopp, fika är viktigt som Goje brukar säja,
förresten så ringde han när jag fikade, han var i Grövelsjö o fiskade 

Nedströms bild från bron över Ljungan i Torsborg 

Uppströms bild från bron över Ljungan i Torsborg

Gay nedanför bron

Dag byter till ny flytlina på sin rulle

Idag fredag är det Lennart som står för maten, Entrecote med råstekt
potatis o champinjoner.

Lördag var det Kalvkotlett, Söndag en mustig Köttgryta,
Måndag Kåldolmar,Tisdag Kyckling wok .
Luncherna var det mackor o grillad falukorv,
inte undra på att man gick upp ett par kilo.

Ola testar sin telefon

en öring som gillade Rapala

Dag o Olas öringar som togs i Källstaströmmarna

Min fina öring som jag tog i Svarttjärn

Svarttjärn

Kolla vad Bävrarna har gjort

Här pustar jag o Lennart ut efter dagens slit
 med en Gin o tonic och en liten cigarill

Lennart fiskar i Sölvbakaströmmar

Sölvbacka m Dag längst ner

På vandring till fisket

Gay testar torrfluga


Lägg till bildtext

Man blir törstig

och hungrig av fiske

Naturbild

En stackars halt Vägren

utsikt från huset ner mot Ljungan



Visst plockade vi lingon oxå detta år


Gay o Dag

Regnbågs trolling nedanför stugan

huset från älven


Jag fiskar från kanoten, Gay tog bilden

Kvällsbild över Ljungan


Jag o Lennart fick pausa ofta, kan det ha med
åldern att göra?

Sista dagen och Ola kom hem med dessa fiskar
 efter att ha flugfiskat från kanoten
 strax nedanför stugan, den största 50 cm.
Vi skulle nog fiskat mer där istället för att köra runt

Fick denna bild från Adam Nilsson som var vid Storsjöns Fiskecamp
samtidigt som vi var där uppe Harren var 51 cm tog på torrfluga.
Grattis Adam synd vi inte stötte på varann.

1 kommentar:

  1. Vilken fin fisketur Tack för bilderna man längtar hem 🙏💝 (Min hemby Börtnan)

    SvaraRadera