Natur

Natur
Vattenfallet i Munka Ljungby. Har ni svårt för att lämna kommentar så mejla mej istället plato@telia.com

onsdag 31 maj 2017

Gravning av regnbåge

Idag den 31/5 blåser det ordentligt så
det blev inget fiske.
 Men fisken på 1,5 kg
som jag tog igår har filéats och legat
i frysen i natt. 
OBS frys alltid fisken innan den ska gravas,
det är även lättare att dra ut småbenen då.
Här är firren som jag filéade och sen djupfryste över natten

Idag kl 15,00 plockade jag fram ingredienser,
 nästan 1 dl socker, nästan ½ dl fin salt,
2 msk helvitpeppar (som ska krossas, ta inte malen) ett knippe dill

Hacka dillen men spar det översta till såsen,

Blanda ihop socker, salt, peppar o dill

Tag en rejäl plastpåse, lägg i en filé,
ös över blandningen

Lägg över den andra filén så dom har köttsidorna
mot varann. Pressa ut luften och förslut påsen.
( kan med fördel packas i vackuumpåse  om
du har en sådan apparat

Till såsen tog jag ½ dl söt senap, 1 msk fransk senap,
½-1 dl socker, 1-1½ dl solrosolja, några stänk vittvins
vinäger eller lite citronsaft, Vispa ihop socker o senap
sedan häller du försiktigt i oljan under ständig omrörning,
(skulle såsen vilja skära sej kan du ta i lite senap till och
några droppar vatten.
rör sen ner dillen

Smaka av med salt o peppar.
En del personer uppskattar om man rör i lite grädde.

Tag nu fisken och placera den på ett fat, ställ i kylen
lägg en tyngd på den,( en mjölkpaket brukar va lagom)
Vänd sen fisken ett par gånger om dan
så är den klar att att äta på fredag kväll
med sallad o rostat bröd
Smaklig spis

Ejler

1 kommentar:

  1. Hej vad kula att du delar med dig. men jag undrar hur länge denna skall stå i kylen och om man skall öppna påsen och tömma ur vätskan eller inte. Du får gärna svara på min mail. joakim.bryttmar@hotmail.com Tack

    SvaraRadera